Vzdelávať, či optimalizovať procesy?
Tento týždeň som sa v jednej spoločnosti, s ktorou dlhodobo spolupracujem, zúčastnil na porade k optimalizácii procesov. Všetko, čo sme preberali a na novo nastavovali, mi dávalo zmysel. Na záver brainstormingu som sa ozval, že to, čo sa snažíme meniť a vylepšovať, je vlastne zjednodušovanie činností. V doterajších nastavenich jednoznačne zlyhával ľudský faktor. Prišlo mi, že vlastne robíme blbuvzdornú ochranu proti pochybeniam v procesoch, ktoré doteraz spôsobovali predražovanie projektov a naťahovanie časových plánov. Položil som do pléna otázku, ktorá mala síce padnúť hneď na úvod, ale radšej neskôr ako vôbec.
Čo chceme
vlastne dosiahnuť? Lepšie nastavené procesy, alebo na čas
a v rozpočte uzatvorené projekty? Lebo procesy boli aj v minulosti
jasne zadefinované, samozrejme v priebehu času sa zaznamenávali podnety na
zlepšovanie, vrátane ponaučení. Iba úpravou „flow diagramov“ a k nim
prináležiacim popisom sa podľa mojich skúseností samotná realizácia nezlepší,
resp. projektové rozpočty budú rovnako predražované a termíny posúvané na
neskôr.
Po vyslovení mojej otázky sme poradu ukončili, lebo prítomným manažérom som
poukázal na ďalší dôležitý aspekt a to IKEA efekt. Samozrejme, nie každý
človek, ktorý realizuje činnosť podľa navrhnutého a manažmentom
schváleného procesu, má kapacitu a proaktivitu procesy aj inovovať. Ale
navrhovať, alebo v tomto prípade vylepšovať procesy bez výkonných
pracovníkov bude zas kontraproduktívne, pretože:
- ľudia to neprijmú, budú sa brániť zmene, ktorú sami neiniciovali, resp. neboli pri jej kreovaní
- výkonných pracovníkov bude treba na aktualizované procesy aj zaškoliť, čo by nás vlastne vrátilo do bodu Nula – teda, že bude zlyhávať ľudský faktor zanedbávaním niektorých krokov z definovaného procesu, alebo do bodu 1, keď im v nových procesoch bude brániť odpor k zmene.
Takže vzdelávať, alebo optimalizovať? Určite odporúčam vzdelávať kreatívnym spôsobom. Prax aj teória nám ukazujú, že keď manažéri vedia:
· zostavovať tímy a komunikovať podľa silných stránok jednotlivca,
· využívať otvorenú komunikáciu,
· spolu s a IKEA efektom
je to z pohľadu času využitého na brainstorming síce náročnejšie, ale benefity sú jednoznačné:
· celková časová efektivita – brainstorming + komunikácia zmeny + zaškoľovanie na novinky v procesoch
· rýchlejšie prijatie zmeny vďaka IKEA efektu
· vyššia zainteresovanosť na dodržiavaní procesov vďaka IKEA efektu
· posilnenie tímového ducha
· vyššia motivácia výkonných pracovníkov na podávanie ďalších inovácií do procesov, keďže budú mať spätnú väzbu, že ich podnety sú brané na vedomie, prípadne aj zapracované.
Ak poznáte aj ďalšie výhody a benefity takto realizovaných zmien, napíšte nám, veď sme učiaca sa spoločnosť. Ľudia majú #spokojnyzivot a sú ako živočíšny druh preto takí úspešní, lebo si navzájom dokážu pomôcť.
Váš lektor a konzultant Martin